Сучасні
практичні підходи до організації дозвіллєвої діяльності у закладі передбачають
визначення дозвіллєвих потреб і послуг, які може надавати навчальний заклад. А вибір
форм і змісту при організації цієї діяльності передбачає вирішення ряду актуальних завдань:
- визначення потреб
вихованців школи у змісті та формах дозвіллєво- масової роботи, її організація;
- реалізація основних завдань і принципів
виховання засобами дозвіллєвої діяльності та пошук його нових форм;
- виховання у учнів позитивних морально- вольових і фізичних
якостей та формування навичок здорового способу життя;
- активізація
педагогів, керівників гуртків, батьків при підготовці та проведенні
дозвіллєво-масових заходів;
- активізація рекламної діяльності школи через
урізноманітнення форм дозвіллєво-масової роботи;
- корекція поведінки дітей схильних до
девіантної поведінки через активізацію залучення до участі у дозвіллєво-масовій
діяльності, тощо.
Школою
накопичується досвід формування
морально-духовної особистості вихованця засобами дозвіллєвої діяльності, який
зможе успішно самореалізуватися у соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал
тощо. Протягом багатьох років наша школа забезпечує надання дозвіллєвих послуг,
що сприяють розширенню простору самореалізації особистості. До таких послуг
можна віднести: інтелектуальну творчість, театральну діяльність, заняття
декоративно-прикладним мистецтвом, заняття вокалом, участь
у театралізованих дійствах, концертні заходи, здійснення подорожей та
екскурсій, участь у конкурсах та фестивалях. Щорічно
у закладі проводиться багато різноманітних заходів.
Дозвіллєве спілкування – особливий вид
взаємодії людей, що характеризується невимушеністю, розважальністю, прямою
залежністю від схильностей та настрою діючих осіб та відображає головні
тенденції сучасної педагогічної науки і базується на засадах гуманітарного
особистісно-орієнтованого підходу до особистості вихованця. Поєднання
індивідуально-особистісних та колективних елементів у способах організації і
проведення дозвіллєвої діяльності є важливою передумовою формування у
вихованців закладу навичок культури дозвілля. Культура дозвілля – це змістовне
використання вільного часу з метою відпочинку, розвитку, самовдосконалення,
розвитку природних здібностей і таланту дітей та молоді. У зв’язку з цим, слід
розглядати дозвіллєву діяльність, як структурну складову виховної системи. Практика свідчить, що різні за змістом способи
проведення вільного часу створюють відповідні стилі дозвілля: творчий, активний
(коли учасники в процесі дозвіллєвої діяльності самореалізуються через
створення певного продукту – літературних творів, музичного мистецтва,
спортивних досягнень тощо) та нетворчий – пасивний (коли діти та молодь є
тільки споживачами, користувачами результатів діяльності інших). Система
організації дозвіллєво-масової роботи у закладі, що функціонує на основі
принципів наукової обґрунтованості, доцільності та використання ігрового
методу, спрямована на досягнення оздоровчих, освітніх і виховних результатів
відповідно до функціональності дозвіллєвої діяльності:
- розважальна функція – така, що здатна
захопити, відвернути від негативного і гнітючого, дати можливість відволіктися,
розвеселитися;
- навчальна функція
– сприяє розвитку загальних вмінь та навичок, когнітивних якостей (пам’яті,
уваги, здібності до аналізу), культури мовлення, ключових та базових
компетентностей, тощо;
- комунікативна функція – об’єднує учасників в
єдиний колектив, сприяє встановленню емоційних контактів, надає можливість
почувати себе частиною цілого, визначити місце кожного у колективі, сприяє
самоусвідомленню особистості;
- виховна функція – виконує психокорекцію та
проводить психотренінг особистості (засобами ігрових моделей життєвих
ситуацій), розвиває почуття відповідальності перед іншими та прагнення до
перемоги. Допомагає у формуванні колективних пріоритетів, який має відповідати
актуальним культурним зразкам, надає можливість осмислювати цінність
культурологічної спадщини свого народу (нації, етносу);
- розвиваюча
(творча) функція – забезпечує гармонійний розвиток особистості, активізує
здатність дитини до продуктивної діяльності;
- психотехнічна функція – дозволяє аналізувати
власний функціональний стан, формувати навички самокорекції для ефективної
діяльності, допомагає перебудувати та налаштувати свідомість для засвоєння
більших об’ємів інформації та виконання складних завдань;
- релаксаційна функція – сприяє зняттю
емоційної напруги, спричиненої навантаженням на нервову систему під час
інтенсивних навчально-виховних процесів.
ПЛАНУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ДОЗВІЛЛЄВОЇ РОБОТИ
Уся організаційно-дозвіллєва робота у закладі
планується на початку навчального року на основі попереднього аналізу
діяльності, проведеної діагностики у дитячих колективах і обов’язково об’єднує
різні напрямки виховної роботи:
- формування загальнолюдських моральних
цінностей та етичних норм;
- виховання громадянина та патріота;
- виховання
екологічної культури ;
- прищеплення навичок здорового способу життя;
- формування правової культури;
- розвиток творчих та комунікативних
компетентностей тощо.
Планування дозвіллєво-масової роботи – це
процес моделювання діяльності закладу на
певний проміжок часу (тиждень, місяць, навчальний рік). Під час планування
закладається фундамент моделі цієї діяльності: змістовий, організаційний,
структурний. В плані поєднуються різні освітні та виховні форми діяльності з
організацією змістовного дозвілля вихованців. Це дозволяє упорядкувати
діяльність закладу за різними напрямками роботи, вміло організувати управління
процесом, забезпечує виконання вимог щодо здійснення педагогічного процесу: планомірність,
системність, керованість і послідовність результатів. Таке чітке, перспективне
планування забезпечує високу ефективність організаційно-масової роботи,
дозволяючи визначити найсуттєвіші напрямки діяльності та зосередити всі сили і
увагу на головному. Планування захищає від спонтанної, хаотичної діяльності і
доводить необхідність системного підходу щодо організації дозвіллєво – масової
роботи. В той же час, процес планування – це багаторівнева діяльність, яка
відбувається з урахуванням інтересів дітей та батьків, що враховує відзначення
державних та традиційних свят, проведення обласних та всеукраїнських масових
заходів. План дозвіллєвої діяльності має стандартну
форму
№ з\п //Перелік
заходів //Термін виконання //Відповідальні особи //
Для більш
ефективної діяльності окремі масштабні заходи плануються за окремими «Планами
підготовки та організації» їх проведення з конкретними вказівками термінів виконання та відповідальних осіб.
Наприклад: «План проведення Дня Смайлика».
Перелік
обов’язкових
годин спілкування на 2015-2016 н.р.
21.09.15 - до Міжнародного Дня Миру;
26.10.15 -
до 70-річчя визволення України;
30.11.15 – до Всесвітнього дня волонтерів;
18.04.16 -
до дня трагедії на ЧАЕС;
З 7
грудня по 11 грудня - тиждень права;
До 9 травня -
уроки мужності (згідно окремого графіка);
2015 рік проголошений Роком ветеранів
Загальношкільні
заходи:
21.09.15 -
Марш миру (8-11 класи);
21.09.15 – конкретизовані заходи в 1-4 класах
присвячені Всенародному дню батька;
14.10.15 -
День українського козацтва і Захисника України;
20.10.15 -
виставка з природного матеріалу «Ах, ця осінь-осінь…»;
28.10.15 -
Хода Миру до 70-річчя звільнення України;
16.11.15 -
Святкова програма до Дня Гідності і Свободи за участю 1-11 класів;
З 16 листопада по 20 листопада - тиждень толерантності;
28.11.15 -
акція «Свічка у вікні», пам’ятна хода, лінійка-реквієм;
05.12.15 -
конкурс строю і пісні для 5-11 класів;
Новорічні свята;
22.01.16 – святкова програма за участю 1-11
класів, акція «Ланцюг єднання»;
15.02.16 -
день Валентина;
14.03.16 -
спільна програма до дня визволення села, номери художньої
самодіяльності, підготовлені учнями 1-11 класів для «дітей війни»;
01.04.16 -
день самоврядування;
2.04.16 -
день Землі (1 -11 класи);
19.05.16 -
день вишиванки, святкова програма, парад вишиванок;
З 1 вересня по 25 травня - спільна робота над проектом «Відкриваємо нові
імена» (уточнення у мене).
Жовтень: Вишневська В.В. (85-річчя з дня народження Павла Романовича
Поповича, українського і російського льотчика-космонавта, двічі Героя Радянського
Союзу);
Демедчук С.А. (155 років від
дня народження Софії Віталіївни Тобілевич, української актриси, перекладачки,
письменниці, етнографа);
Кондєєва О.М. (80 років від
дня народження Бориса Ілліча Олійника, українського поета).
Грудень: Косінська
Г.І. (115 років від дня народження Катерини Василівни Білокур, української
художниці);
Бур’ян А.І. (55 років від
дня народження Ніни Воскресенської, української дитячої письменниці)
Немає коментарів:
Дописати коментар